Växthusbygget del två - Sprechen Sie Deutch?

Idag har vi börjat resa växthus. Vilmer var dagen till ära klädd i sina nya "jobbarbyxor" som han kallar dem, de är lite stora, så jag får ta och sy in en resår i midjan och lägga upp dem en aning tror jag. Men han va hur som helst stolt som en tupp. Växthusritningen fanns självklart, eftersom växthuset är tyskt, bara på tyska. Inga problem tänkte jag, jag är hyffsad på tyska.. I alla fall på att läsa och förstå.. Tyskan va inga problem, men det faktum att växthuset består av 2000 delar och tyskarna inte verkar ha någon form av känsla för lean eller modultänk va lite av en utmaning. Fru Bonde kom förbi, eftersom maken är bortrest, med sig hade hon både dotter och flasklamm. De blev kvar flera timmar och hjälpte till att bygga, vi grilla lite till lunch och Vilmer spelade boll med dottern och lammet, som faktiskt är riktigt duktigt på fotboll :) När de var tvungna att gå hem så fick vi använda trädgårdsmöblerna för att hålla kortsidan uppe innan vi fått upp takstommen. Hjältarna åkte in till byn och hämta kvällsmat, smidigare så att vi skulle hinna bygga så mycket som möjligt.. Medans de va iväg såg jag till att få fast långsidorna ordentligt. Jag vet inte hur jag lyckades, men när jag for upp och ner på trallen så lyckades jag slå i lilltån så hårt att det svartnade för ögonen. Upptäckte nu när jag kommit in att den är svullen och lila, misstänker att den är lite av.. När vi käkat så fick vi upp takstommen och skruvade fast stommen i trallen, dörren på plats och började fixa med fönstrena. Men det är inte helt lätt att bygga växthus i skymningen, så vi fortsätter imorgon. Då ska det installeras takfönster och upp med panel på långsidorna, sen är det klart!)

Kommentarer
Postat av: mirja

Va dugtiga ni är.Vilmer har växt mycket. Kram mummu.

2012-05-20 @ 11:48:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0