Valborgsmässoafton 2012

Valborgsmässoaftonen spenderades som planerat ute vid stugan. Vi skyndade hem efter jobbet och packade in allt vi skulle ha med oss ibilen och sen bar det av. Igång med grillen så fort vi kom ut, 20 minuter senare kom besöket. Bonden kom förbi en sväng på sin fyrhjuling för att hälsa en trevlig valborg. Mätta och glada så tände vi brasan. Småkillarna stojade runt och lekte innan de stupade i säng. Vi vuxna flyttade fram lite trädgårdsmöbler och satt och mös vid brasan.

Tungt..

Ville bara flika in och säga att det va tungt att gå upp och gå till dagis imorse efter nio dagars äventyr med mamma och pappa ;)

Ännu mera stugstädning..

Idag har vi varit vid stugan och tokröjt och städat ännu mera, nu blir det fint må ni tro! Vilmer har filtat runt ute på tomten hela dagen med sina leksaker. Hans piratskepp fick en egen värld i skottkärran som va fyld med mossa och vatten, Simba fick bo på mossön som skeppet seglade runt. När vi skulle åka hem så fuskade vi lite också :P Vilmer fick hjälp till att ratta bilden på lilla skogsvägen upp till bonden, gissa om han var stolt kille :) Imorgon efter jobbet åker vi ut och firar valborg där ute, det kommer lite besök, vi ska grilla och tända brasa. Ska bli jättemysigt..

Blåsippan ute i backarna står..

Idag har vi varit ute i stugan och vårstädat, vi har lyckats få ihop så att vi kommer att ha valborgbrasa därute också. Vi stannade till en sväng hos bonden på väg ut och hälsade på, Vilmer tyckte det va spännande när Piggelin skulle matas. Vi har passat på att grilla lite korv och leta vårtecken också, backarna är fulla med blåsippor. Vilmers kompis Aleksander kom förbi en sväng med sina föräldrar också, så det var full rulle. När vi kom hem gick Vilmer själv och la sig i sin säng medans jag lagade mat. Trött hjälte :)

Trosa Fredag - Den rosa modellen..

Imorse när vi vaknade så hade det blivit vår här hemma också, med strålande solsken och fågelsång. Och efter som det blivit vår så var det dags för mamman och pappan att infria vårt löfte: Idag ska vi köpa den rosa modellen. Så ivrig att han knappt kunde stå fick vi på Vilmer kläderna och gav oss av ner mot stan och sportaffären med vagnen. Vi pitstoppade på Hannas Café och käkade en varsin macka i solen på uteserveringen. När Vilmer inte orkade vänta längre fick vi gå bort till sportaffären. Där var den, cykeln han suktat efter sen i mars, cykeln han sparat varenda småpeng han hittat till.. Måste säga att det va in imponerande samling småpengar för att vara 2,5 år, hela 200 kronor som han nu hade i sin lilla röda plånbok i jackfickan.. Vi sa till om att vi ville ha en rosa modell, valde ut en tuff ringklocka som ser ut som en fotboll samt bad dem montera dit en sån där "föräldrapinne" som man kan klicka av och på bakpå cykeln. Medans killen i butiken skulle montera ihop cykeln fick vi ta en liten promenad, vi gick ner till ån och Ville passade på att plocka lite fina blommor till mig. När vi slagit ihjäl en halvtimme traskade vi tillbaka. Vilmer skriker rätt "Är min rosa modell färdig!." när han får syn på butiksbiträdet. Däcken skulle bara fyllas med luft, så vi passade på att betala så länge. Vilmer lämnade bestämt över hela sin plånbok med sina 200 kr, mamma sköt till mellanskillnaden och sen var den hans! Det var lite knepigt i början innan han greppa att man bromsar om man trampar bakåt, så då fick pappan springa bakom och skjuta på. Men efter en knapp timme så gick det som på räls och vi har varit ute och cyklat hela dagen :) Nu har jag två slutkörda hjältar som tar en tupplur medans jag har middagen i ugnen.. Ska försöka få upp ett litet filmklipp senare.

London Torsdag - Petticoat Lame?

Vi gick upp imorse och käkade frukost tidigt. Mätta och belåtna gick vi sen tillbaka till rummet för att packa våra väskor. Vi checkade ut från hotellet tidigt och styrde kosan mot Liverpool Street, det är därifrån Stansted Express går. Jag förstår att det är så många som väljer att ta sig fram med cykel till och från jobbet i London, för trängseln på tunnelbanestationerna när folk ska iväg på mornarna är inte att leka med.. Framme på Liverpool Street så checkade vi in våra väskor på ett bagageförråd och gav oss av mot Petticoat Lane och en vinragemarknad som ligger där. När vi kom fram konstaterade jag att vi måste ha varit där på helt fel dag, har hört på flera ställen att den marknaden bara är "såå bra", men om du frågar mig så var Petticoat Lane mer Petticoat Lame. Det stod på nätet att det va en marknad som hade öppet alla dagar i veckan, men jag misstänker att det är som Portabello Road i Nothing Hill eller Clignancourt i Paris, det är semiöppet alla dagar men de riktigt bra stånden har bara öppet på helgerna.. Vi passade dock på att spana in lite gamla butiksskyltar och nya väggmålningar. Alla på Petticoat Lane pratade engelska med karibisk brytning och överallt fanns det små butiker där det såldes färglada karibiska och afrikanska tyger, så om man gillar sånt så är det dit man ska gå. En hel tvärgata va vigd åt olika matstånd där de höll på att förbereda inför dagens lunchrusning, det luktade fantastisk när dofterna från alla olika exotiska kök blandades. Vi strosade vidare och lyckades få en skymt av "The Gherkin" på håll, Vilmer trodde det va en rymdraket.. När vi lunchat och kände oss färdiga med London gick vi tillbaka till stationen, hämtade ut våra väskor och satte oss på tåget mot flygplatsen. Ville, som förmodligen fattade att han nog inte skulle missa något spännande, somnade i vagnen efter att vi checkat in vår väska. Han missade dock att jag, som alltid, blev tagen åt sidan vid säkerhetskontrollen och genomsökt efter vapen och droger. Jag har alltid trott att det har med mina tattueringar att göra, men med tanke på att jag blev det idag med heltäckande kläder och en sovande unge på axeln så ser jag väl helt enkelt bara opålitlig ut.. Vilmer fortsatte sova ända tills vi skulle kliva på planet. Flygresan hem gick bra som förväntat, det va lika grått hemma som när vi åkte. Vilmer kraschade i säng när vi kom hem. så nu sitter vi här i soffan, i vår kliniskt rena lägenhet, men lite souvenirer, lite utländska mynt och en massa härliga minnen :)

London Onsdag - I Love Dippy

Idag vaknade vi till en ny dag i London av ett SMS från min kusin Nikolina. Hon bor i London och jobbar som au-pair hos en Svensk/Brittisk familj. Vi stämde träff på Science Museum på förmiddagen. Regnet öste ner när vi klev ut genom hotelldörren, så vi tog faktiskt tuben från Paddington till South Kennsington. På museumet träffade vi en regnblöt Nikolina, som berättade att hon trots att hon bor i England inte äger ett paraply, och Siri. Siri är det yngsta barnet Nikolina jobbar med, hon ägde både ett regnskydd och ett paraply.. Vilmer och Siri kom jättebra överens och lekte och titta på häftiga saker inne på museumet, Vilmer fastnade för de stora loken och alla flygplan. Vid lunchtid gick vi ner mot South Kennsington Station för att hitta nånstans att äta. Nikolina berättade att vädret i april kallas för "april showers", sen säger hon bara "Nu kommer det.." Två sekunder senare så bara öppnar sig himmeln och regn och hagel öser ner. Vi flydde in på närmsta restaurang, som visade sig vara ett helt fantastiskt libanesiskt ställe. Där njöt vi av god mat och härlig inredning samtidigt som vi avhandlade allsköns världsliga frågor. Efter lunchen var det dags att skiljas från Siri och Nikolina som skulle och hämta den stora pojken på skolan. Vi traskade ner mot stationen men ändrade oss sedan och gick upp mot British Museum of Natural History, det låg brevid Science Museum, istället. Museum i London är gratis och väldigt barnvänliga, så vi passade på att slå ihjäl nån timme av dåligt väder med en jättehäftig dinosaurieutställning. När vi tröttnat tog vi en fika och bestämde oss sen för att gå tillbaka till hotellet eftersom det spruckit upp och solen tittade igenom. På vägen tillbaka passade vi på att drömma om ett eget townhouse i Kennsington, beundra lite street art och mata lite ekorrar med en nötkaka. Ville gömde sig under vårt tönt-turist-paraply när det började smådugga lite. Tillbaka på hotellet badade vi en stund innan vi gick ut för att käka middag. Vi gick till Nothing Hill Gate och en jättemysig italiensk restaurang som hette Zizzi's. Superbarnvänlig med jättegod mat! Bästa middagen vi ätit den här veckan, Vilmer moffade i sig hela sin portion plus brödpinnar och efterrätt :) Efter maten unnade vi oss att gå lite vilse i Bayswater innan vi kom på rätt spår, köpte med oss lite gott, parkerade oss framför filmkanalen i hotellsängen och har filmmys. Vilmer somnade på två röda idag också..

London Tisdag - British Walkabout

Idag är vädret mycket bättre än igår, riktigt bra med Brittiska mått mätt, växlande molnighet och hyffsat varmt.. Våren har kommit mycket längre här än hemma, vilket är skönt. Med tanke på det fina vädret så har vi tagit oss fram i stort sett bara till fots idag, bara en ynka tågtur som så här i efterhand kändes helt onödig.. Ett par bra skor bara så funkar det jättebra. Vi gick ifrån Paddington genom Hyde Park, förbi Marble Arc och de fasionabla butikerna på Bond och Regent Street till Oxford Street. Där köpte vi två nya kepor och ett par fingervantar till Vilmer eftersom det va lite småkyligt igår kväll. Sen spankulerade vi runt och kollade in roliga skyltfönster. När vi tröttnat så satte vi oss och käkade lunch. Lunchade och klara tog vi sen tuben från Picadilly till Embankment. Då råkade vi ut för ett litet missöde, en vindpust kom när vi klivit av tåget och blåste ner Villes nya Blixten McQueen-kepa på spåret :( Han blev lite ledsen, men vi ska leta efter en ny imorgon när vi ska på marknad.. Från Embankment gick vi upp mot Westminister Bridge, förbi Big Ben och vidare till London Aquarium. Akvariet var jättehäftigt, Vilmer älskade det, vi klappade sjöstjärnor och tittade på hammarhajar, mer bilder kommer när jag har bättre uppkoppling. När vi va klara gick vi hela vägen från akvariet som ligger brevid London Eye, förbi Westminister Abbey, genom St James Park, förbi Buckingham Palace, tillbaka förbi Marble Arc upp genom Hyde Park och hem till hotellet.. Man hinner se så himla mycket mer när man går istället för att ta tuben eller buss. Vi har bla tittat på ekorrar som blivit matade med jordnötter, sett nån slags parad vid Buckingham Palace, konstaterat att kvinnliga ridande poliser i London har långkjol samt haft en diskussion om att Gudrun Schyman och Feministiskt Initiativ dödade feminismen i Sverige så nu ska kreti och pleti ha botox och restylane i läpparna. Plus att vi dessutom hittade en schysst lekplats där vi härjade i 45 minuter, sånt                                               hinner man bara om man går..

London Måndag - Picadilly Heroes

Flygresan gick som sagt bra, det va skönt att komma fram dock.. Hotellets WiFi är dock lite sisådär, där av kvaliteten på bilderna, få ladda upp bättre bilder när vi kommer hem. Vi bor precis i närheten av Paddington Station, supersmidigt! Det är en hel del trappor och rulltrappor till och från tunnelbanan, men det funkar rätt så smidigt ändå med barnvagnen.. När man är två iaf. Efter att vi lämnat av väskor på hotellet så käkade vi lunch i närheten ax Sussex Gardens, supersmurrig burgare. Sen gick vi en sväng ner till Kensington Gardens och sprang av oss lite i parken. Ville hade så mycket spring i benen att han knappt kunde stå stilla utan att dansa :) När vi sprungit klart gick vi tillbaka till hotellet för en tupplur. Pigga och glada gick vi sen ut igen för att kolla läget och käka middag. Vi gick hela vägen från Paddington till Picadilly Circus, mestadels genom Hyde Park. Vädret va lite dåligt och det småduggade lite, amatörer som vi är så ligger regnskyddet till vagnen kvar hemma i hallen, så vi fick dra på Ville en regnponcho i vuxensize. Funkade superbra, och han är lika glad ändå. Efter middagen tog vi tunnelbanan hem och Ville slockna på två röda. Nu ska vi också sova, imorgon är en ny dag med nya hjältedåd och äventyr :)

Stansted express.

De har gratis WiFi på Stansted Express, så jag passar på.

Nu har vi landat, flygresan gick jättebra. Ville charmade flygvärdinnorna och spanade ut genom fönstret mest hela tiden.
Förbannade min dumhet över att ha checkat in en likadan svart resväska som alla andra.. När vi åker hem ska jag sätta ett fett klistermärke på den så jag lätt känner igen den.
Just nu chillar Ville i vagnen och spenderar tågresan med att läsa Bamse..

När vi kommer fram ska vi lämna väskorna på hotellet och sen dra och käka.

Go to gate

Taggade hjältar som väntar på att vi ska få boarda planet. Snart så är vi iväg :D

Vi har WiFi på hotellet, så jag kommer att försöka blogga åtminstone en gång per dag. På återseende!

Städlook

Dressing the part :P

Städa städa

Putsar fönstren, bäddar ren, tvättar, dammsuger och torkar golv..
Hjältarna tar en tur med nya vagnen och träffar lite kompisar, själv städar jag maniskt så att det ska va rent när vi kommer hem från London..
Älskar när det är kliniskt rent när man kommer hem.

Har förövrigt dubbelkollat hotellet två gånger nu, så vi inte råkar ut för fler "missöden".. Är helt paranoid.

Flaskis..

Va ute vid stugan hos bonden med mamma idag och grävde upp bondsyrén som hon skulle ha.
Lammen har kommit nu, så de skuttade runt i hagen :)
De hade fått ett flasklamm också som en av tackorna stötte bort. Piggelin heter hon och va vansinnigt söt, följde Fru Bonde i hasorna vart hon än gick :P

Hotellpanik!

När jag skulle checka in oss på flyget till Londoni förväg idag så såg jag att jag hade fått ett mail från bokningssidan till hotellet där det stod att jag skulle kontakta vårt hotell.
Jag ringde dem och de berättar att det skett ett misstag och vårt rum har blivit avbokat. När jag ska ge receptionisten mitt kortnr igen så upptäcker hon att vårt rum inte är ledigt de två sista dagarna av vår resa, PANIK!
Jag ringer upp bokningssiten och skäller och hypervemtilerar om att vår bokning har blivit överbokad.
Tjejen i kundtjänst va dock cool och fixade ett rum åt oss på ett trestjärnigt Bed&Breakfast i samma område till ett reducerat pris.
Vilken tur att vi upptäckte det hemma och inte när vi va på plats!

Jobbmys

Vi har hamburgarkväll hemma hos en av kollegorna.
Vår nya stackars SPS-koordinator får serva med burgare :)

Lunchrast..

Sitter på min lunchrast och längtar så oerhört mycket! Om fyra dagar ska vi till London, ska bli så kul att resa med lillprutt igen! Han är sjukt taggad inför flygresan och alla dubbeldäckare :)
Vi har köpt en ny vagn resan till ära också. Vår 50-tals vagn är asnajs, men nu får den ge vika för en Briosulky med ratt och allt. Min lillebror hade en sån när han va lite, han älskade den och den va alltid med när vi skulle nånstans. Så det känns som ett bra köp, ska hämta den efter jobbet ikväll.

Ta tjuren vid hornen

Jag bokade av ett roligt gruppträningspass idag för att ha en dejt med min nemesis.. Nu har jag en varvtid att slå..

Mys

Hallon på balkongen

Söndag 120415

Har inte bloggat i helgen, har inte haft nått kul att blogga om.
Men idag har vi varit på afternoon tea hos PreggoKusinen och kollat in deras nya lägenhet på söder. Vi parkerade vi Nytorget så på väg hem sprang vi in en snabbis på Urban Deli och köpte lufttorkad entrecote och deras fantastiska senapsmarinerade oliver. Så det blev kvällens middag, tillsammans med äggröra och lite grönt.

Tuffer

Chillar i nya kepan och pratar med Mummu som är på väg hem :)

Trädgårdsprepp del tre

Nu har alla plantor vuxit till sig så pass att det är dags att plantera om dem första gången :)
Vi har redan börjat hitta adoptivföräldrar till de plantor vi inte kommer få plats med i växthuset. Bonden ute vid stugan ska få några och min kära kollega Bella ska också få ett gäng.

Hjältetrams

Hjältarna hade tramsmys på köksgolvet efter maten ikväll :)

Läängtar!

Om två veckor idag så är jag och mina älskade hjältar i London..
Ska bli så himla skönt, och jag verkligen längtar.
Vi har redan planerat in lite saker vi ska göra, bla avlägga ett besök på London Aquarium, Besöka Diana Memorial Playground: Hela lekplatsen är Peter Pan-inspirerad och ska tydligen vara helt magisk, kanske en sväng på London Zoo samt springa på Petticoat Lanes vintage lädermarknad.
Men framför allt så ska det bli så oerhört skönt att få komma iväg bara vi tre och bara följa vårat eget schema.
Vilmer har redan frågat om nya toasitsen och hans converseskor får följa med till London, vi har alla olika saker som är viktiga för oss :)

Min nya kärlek..

Nyupptäckt trallvänligt på svenska, som jag vill ha det, av en finlandssvensk kille. Love it!

Hemska människa

Jag vet att jag är en hemsk och oerhört pinsam mamma som lägger upp toalettbilder på mitt stackars barn i min blogg, men jag är så oerhört stolt! Och nöjd över att slippa alla dessa blöjor.
Vi införskaffade en barn toasits idag för att visa vår support för vår sons toalettande, samt se till att han kan sitta på toa och läsa utan problem.

Toalettbesök

Tänkte bara meddela att vi går från klarhet till klarhet här hemma. Imorse så ratade Vilmer pottan och gick på toaletten istället. Det gick så bra att han har gått varenda gång sen dess :)
Han säger att han ska spara sin labanpotta till sina bebisar, så de kan kissa på den :P Sötnöt..

Ute en sväng

Vi gick ut en sväng och passade på att avlägga ett obligatoriskt besök på Långsele-loppis.
Nu har vi käkat lunch och ska sova middag hela familjen, så vi orkar köra hem sen ikväll. Vi åker redan ikväll för att slippa snövädret och trafiken imorgon.

Äggmålning

Vilmer ville påskmåla våra frukostägg idag, så det fick han göra.. Tjusigt tycker vi :)image descriptionimage description

Stora äggjakten

Vilmer väckte oss strax efter sju. Vi käkade frukost och sen va stora äggjakten igång :)
Nu är allt hittat och lyckan är gjord, dock så verkar kinder äggs-leksakerna intressantare än allt godis..

Memma-Mumma

Har intagit den första serveringen av obligatorisk PåskMemma ;) Kan meddela att grädden inte va laktosfri, så vi får väl se om vi dör inatt ;)

Pinkpaus

Vi tar en pinkpaus mitt i leket och stojet.
Gammelmummu får en fransk manikyr, vi ska käka Gammelmoppas pannkisar och sen ska vi in till Sollefteå.

Monster truck tattoo

Ville fick en monster truck av gammelmummu med tillhörande tatueringar.
Nu är han uppkittad och tuffing ;)

Framme

Vi kom fram vid 00:40 inatt, efter TIO timmars bilresa. Köer genom Stockholm, köer efter Gävle och klass ett-varning på Indalsleden med 10 cm snö på en timme och tokhalka..
Men nu är vi iaf framme, har sovit och nu käkar vi lite frukost..

Suck...

Som jag visste..
Med tanke på att folk i största allmänhet SUGER på att köra bil och att det dessutom är storhelg så står vi självklart helt stilla mitt på Essingeleden.

Äntligen!

Bättre sent än aldrig.. Nu är vi på väg till Långsele för att fira påsk med Gammelmummu och Gammelmoppan.

Inte helt nöjd..

Blir alltid lika besviken när jag upptäcker att jag springer snabbare på löparband än ute.. Men det får väl duga när man är semifet och har magen full med tacos, det kan ju bara bli bättre.

Seger!

Myskillen som varit torr i kalsipperna HELA dagen firar med senaste numret av Bamse i sängen ;)
En stor seger för en liten kille!

Griffin Trophy

Nu har vi anmält ett lag till The Griffin Throphy på jobbet.
7-mannalag, minst 2 kvinnor per lag, i diverse olika grenar, både fysiskt och psykist.
Ska bli så vansinnigt kul och nu är jag ännu mer taggad till att hårdträna!

Ännu mera träning

Körde ett prova-på-pass i Box på Trosa Sportsclub ikväll. Skit kul och jätteskönt! Hade glömt hur kul det är att köra Box. Körde tillsammans med en tjej som va lika peppad som jag, så vi jagade på varandra riktigt bra.
Ska ta och utöka mitt medlemsskap så jag kan gå på alla gruppass också och inte bara nyttja gymmet.

Move your ASS!

Första träningspasset efter ca tre veckor med diverse basilusker, helt jävla underbart! Men Gud vad man hinner slöa till sig på tre veckor! Nu kör vi hardcore igen!

Mars i bilder

Den här månaden har vi..

Haft premiär ute vis stugan och lek med traktor med Gårdsfrun.

Smugit på alla gårdens ungtuppar.

Åkt buss hem från jobbet för första gången på evigheter.

Varit galet sjuk och därför spenderat mycket tid i sängen med surfplattan

Firat våffeldagen på vuxenvis, mindre sött mera gott.

Hjälpt mummu i trädgården samt stulit hennes rosenspirea

Kört en hel del balkonghäng

Gjort oss själva och vårt hem fina inför våren

Racecyckeln

Medans jag var på babyshower så passade hjältarna på att vara ute och köra racercyckeln som Ville fick av gammelmummu och gammelmoppan i julklapp. Den har inga trampor utan det är meningen att man ska springa med den och träna balansen. De tog tydligen en riktig långrunda och va ute i stort sett hela dagen. De körde hela vägen hemifrån ner till lekparken i hamnen, passade på att kolla in påskkärringen på vägen, hälsade på Vilmers favorit folkabuss och racade genom alla vattenpölar de kom åt :)

Baby..

Söndagen spenderades i Stockholm på kära kusinens babyshower. Mysigt med babyquiz och pastellfärgade bakverk. Passade på att mysa ordentligt med Annas lilla Amalia också.